2009 - 60 jaar Buitenzorg en 100 jaar koningin Juliana

Dit jaar is het honderd jaar geleden dat koningin Juliana werd geboren en zestig jaar geleden dat Buitenzorg werd geopend. Dat die twee veel met elkaar te maken hadden, maakt deze speciale tentoonstelling duidelijk. Reeds als klein prinsesje maakte Juliana samen met vader of moeder kennis met de padvinders die op verjaardagen kwamen feliciteren of bij een regeringsjubileum een demonstratie verzorgden. Zij kende scouting dus goed, toen zij in 1936 beschermvrouwe werd van het Nederlandse Padvindsters Gilde. Die functie was voor haar meer dan een erebaantje. Al in 1940 trok zij het vreedzame padvindstersuniform aan, en bij de opening van Buitenzorg verscheen zij opnieuw in uniform.

2009-3    2009-4    2009-5

In 1950 legde zij net als elke padvindster de belofte af. Het sprak vanzelf dat zij alle vier haar dochters stimuleerde om ook kabouter en padvindster te worden. Haar gildenaam was Movavedo, Moeder Van Vele Dochters. Op jubeldagen van het gilde was zij altijd present, maar ze kwam vaak spontaan en onaangekondigd naar Buitenzorg, bijvoorbeeld om er op zondagmorgen een aandacht mee te maken. Liefst op de fiets, zonder officieel gedoe.

2009-6

In 1966 kreeg zij de hoogste onderscheiding van het NPG, de zilvervis. De expositie bevat materiaal vanaf 1910 (toen Amsterdamse padvinders feestelijke sluitzegels lieten maken ter ere van het kleine prinsesje dat voor het eerst de hoofdstad bezocht) tot en met het laatste defilé op Soestdijk waar padvindsters altijd de bloemen schikten. Op deze tentoonstelling zijn veel bijzondere objecten te zien. Natuurlijk allereerst foto's van de opening van Buitenzorg door de koningin.

2009-7    2009-8    2009-9

Kijk hoe het er vroeger uitzag in en om het hoofdgebouw, welk servies er in gebruik was, welke souvenirs en prentbriefkaarten er te koop waren. Zie de openingsspeech van Movavedo, de handtekeningen in het eerste gastenboek, een felicitatiebrief van Lady Baden-Powell, de tekst van diverse feestliederen, knipsels uit de kranten en nog veel meer.

2009-15    2009-11    2009-12

Bijzondere aandacht geven we aan de Blauwe Vogels, de lichamelijk gehandicapte padvindsters die al snel op Buitenzorg hun eigen kampeerhuis kregen. Rolstoelen en andere hulpmiddelen waren in die tijd dun gezaaid. Kijk maar hoe de meisjes zich toen verplaatsten en hoe de rondzendbrieven er uit zagen die ze kregen thuisgestuurd omdat ze niet naar gewone bijeenkomsten konden gaan. Weet U waar die naam Blauwe Vogels vandaan komt en waarom een Mytylschool Mytylschool heet? Dat en nog veel meer valt te ontdekken op deze expositie die nog het hele jaar te zien blijft en gratis toegankelijk is.

2009-13    2009-10    2009-14