2014 - Scouting en water

In onze seizoen tentoonstelling nemen we de bezoekers mee in de waterwereld van Scouting. Zeeverkenners en waterpadvindsters kennen we natuurlijk allemaal en we tonen dan ook de bekende blauwe wateruniform 2014 diepzeeverkennerblouse, dassen en hoofddeksels van jongens en meisjes uit de verschillende perioden. De mutslinten, ook wel toklinten genoemd, blijken er in de loop der jaren in vele variaties geweest te zijn. We zien linten met opschriften van zeeverkenners, voortrekkers (VT), wilde vaart, loods, Scouting en zelfs een bijzondere met diepzeeverkenners*). Uiteraard ontbreken ook de bekende installatie en vaardigheidsinsignes, als tegenhanger van de khaki-insignes, in de blauwe uitvoering niet. Ook een mooie serie met schippers pet emblemen met de verschillende rangen liggen in de tentoonstelling.

2014 zeilboten    2014 3

Het waterwerk is landelijk verdeeld in Admiraliteiten, al dan niet als onderdeel van een regio. Volgens de gegevens van Scouting Nederland bestaan er op dit moment 254 groepen met waterspeltakken2014 sextant en van veel groepen is een blauw-wit naambandje terug te vinden. Sinds kort zijn de leeftijdsgroepen onderverdeeld in bevers, welpen, scouts, explorers en roverscouts. Maar ook van de periode met "dolfijnen" tref je spulletjes aan.

Zeilen, roeien, kanoën en wrikken zijn natuurlijk onlosmakelijk verbonden aan het waterwerk. De bekende lelievlet zie je op mooie foto's terug alsmede allerhande scheepvaart attributen als stuurwiel, anker, scheepstouw, kompas en niet te vergeten een oud instrument als een sextant. Deze wordt gebruikt om met behulp van de zon je positie te bepalen. Een eenvoudige uitleg staat erbij. Om vaardigheden op te doen in de zeilkunst kun je terecht bij de Zeilschool van Scouting Nederland.

Roe2014 insigneien is ook een leuke tak van sport en er vinden jaarlijks wedstrijden plaats onder andere voor de Merwede Trinity Cup in Utrecht.

Naast de bezigheden op het water is er ook een leuke serie met foto's van verschillende activiteiten in het water. Zwemwedstrijden worden zowel regionaal als landelijk georganiseerd. Uiteraard leveren die ook leuke herinneringen op als medailles en andere snuisterijen zoals hier onder andere te zien van zwemwedstrijden in Amstelveen.

Een bijzonder evenement is het 4 jaarlijks terugkerende Nationale Waterkamp, beter bekend als Nawaka. 2014 nawaka 2014Een historisch overzicht met bijbehorende deelnemers insignes alsmede een scala aan bedrukte zaken als t-shirts, vlaggetjes, bekers, tegels etc. memoreren aan dit fantastische waterevenement waarvan dit jaar de 16e editie in Roermond plaatsvindt.

Om je kennis op peil te houden is er de nodige lectuur voorhanden alsmede geromantiseerde verhalen uit een wat verder verleden. Dus op naar het museum en breng vrienden en kennissen mee, Scouting kan niet zonder water...