2010 - Honderd jaar, hoogtepunten en herinneringen

insigne kaart

Dat is de titel van de expositie die het hele jubileumjaar 2010 te zien is op onze benedenetage. Terugkijkend weet iedere scout zich dingen te herinneren die in zijn of haar geheugen gegrift bleven. Oud-scouts die bij ons op bezoek komen vertellen altijd met veel enthousiasme over tochten en kampen, in binnen- en buitenland, over toen gesloten vriendschappen en over de waarde die dit alles had in hun latere leven.

We hebben voor deze tentoonstelling een speurtocht gehouden in onze archieven en depots. Dingen waar we in de vaste expositie geen plaats voor hadden komen nu in de spotlights te staan. Insignes, programmaboekjes, affiches, foto's van een meter breed, vaantjes, boeken, tijdschriften en zeldzame souvenirs. Ooit een baddoek gezien, speciaal gemaakt vanwege de Wereld Jamboree van 1937, een schrijfblok en een Verkade chocoladereclame voor datzelfde evenement?

foto 1910schilderij 2

Oudste voorwerp is een originele foto uit 1910 van de allereerste 5 man sterke padvinderspatrouille in een karakteristieke pose. Tekenaar Pieter van der Neut, bekend van de bladen Scouting en Actie, raakte geïnspireerd door die oude foto en maakte een nieuwe variant met behalve jongens ook meisjes, gekleed in de uniformen van na de fusie. Dit kleurige waterverfschilderij vormt de kern van de expositie. Merkwaardigste voorwerp is een gebutst kartonnen bekertje met de tekst 'ideaal vuurwater' en de afbeelding van een indiaan.

kampen jkampen m

In het Nationaal Kamp van 1950 in Ommen werd daarin B3 appelsap getapt vanuit een kolossale totempaal. Een foto van het toen gebouwde indianenkamp toont hoe de viering van 40 jaar verkennen in Nederland er toen uit zag. Bijzonder zijn de fraaie affiches van stadionspelen en schouwburgvoorstellingen, waar padvinders en padvindsters volle zalen en tribunes hun kunsten vertoonden. Kijk ook naar de souvenirs van nationale jamborees, jubelkampen en dachvaarten. En uiteraard naar de bonnenboekjes en beloningen (insignes en totemleertjes) van de jaarlijkse acties 'Een Heitje voor een Karweitje'.

spelenheitje

Het voert te ver om alles op te sommen. Kom zelf maar kijken en genieten. Voor oud en piepjong zijn er herinneringen aan grote en kleine evenementen die ze zelf hebben meegemaakt. De tentoonstelling blijft te zien tot eind 2010.

wimpel wilhelmina