2012 - Oude en nieuwe Scoutingtechnieken

De thema's zijn dit jaar: oriënteren, communicatie, op kamp, in de natuur, hout en touw en EHBO. Van elke thema laat het museum zien hoe padvinders dat 50 tot 100 jaar geleden deden en hoe de moderne scout het nu doet.

oude en nieuwe1   oude en nieuwe 2   oude en nieuwe3

Bij oriënteren staan verschillende kompassen, maar ook een GPS, een modern apparaat om de weg te vinden in de bossen, op zoek naar allerlei schatten, boekjes van vroeger en nu, wat ongetwijfeld weer vele herinneringen op zal roepen. Bij communicatie worden de oude technieken o.a. gevormd door seinen met vlaggen, Vreede en Semafoor, leuke Engelse sigarettenplaatjes, morsekaarten en seinlamp. De moderne varianten bestaan uit materialen over de JOTA / JOTI en modelbouwpakketjes hiervoor.

oude en nieuwe4   oude en nieuwe5

Van het thema op kamp worden een aantal oude zaken getoond als een trekzaag, pannen, een primus in blik, zoals geleverd door de scoutshop in de jaren 50, veldfles, bestek. Nostalgie, ja natuurlijk. Voor het leven in de natuur heeft Scouting (en zijn voorgangers) een aantal leuke boekjes uitgegeven. De te behalen insignes, ook voor groene vingers, laten we hierbij zien. Een afdruk van de G4 schoen met veel dierenprints zijn terug te vinden in het boekje "Speuren naar Sporen". Maar ook kun je zien, hoe je het goede spoor moet volgen als er in de natuur een spoor is uitgezet met voorwerpen uit die natuur.

oude en nieuwe 6  oude en nieuwe 7

Hout en touw laat zien, welke knopen je kunt maken en wat je ermee kunt doen. Ook voor de waterscouts was dit van groot belang. Bij eerste hulp zie je de insignes ehbo voor mens en dier, een aantal oude verbandtrommeltjes en verbanden. In het logboek zijn mooie tekeningen gemaakt van een knie- en voetverband. In de andere hoek van de vitrine het handboek voor Scouts met een uitleg waaraan je vandaag de dag moet denken, ook een telefoon om 112 te kunnen bellen staat hierin afgebeeld.

Al met al weer veel te zien op onze benedenverdieping.