2013 - Scouting, daar zit muziek in

2013 12013 22013 3

Voor onze nieuwe tentoonstelling voor 2013 hebben we dit onderwerp gekozen. Muziek en muziekboekjes kent de vereniging al meer dan 100 jaar. Oude en nieuwe bladmuziek, liedboekjes, grammofoonplaten en cd's/dvd's van alles is wat te zien. Voor een insigne moest je een muziek instrument bespelen, kunnen zingen of samenzang leiden. De Nederlandse vaardigheidsinsignes op dit gebied kom je tegen.

2013 42013 52013 6

Onderwerpen als Gang Show, Muziekbands en zingen om het kampvuur komen royaal aan de orde. De Gangshow komt uit Engeland. Ralph Reader heeft met scouts en later ook met girl guides een avondvullend programma gebracht in een theater met muziek, liedjes en sketches. In den Haag is een dergelijke wervelende show gegeven. Lokale groepen brachten - vaak ter promotie - een Revue of show. Ze kennen we in Den Haag de shows van o.a. Circus Hapida, in Utrecht de stadionshows o.l.v. Johan Bodegraven, maar ook in Amsterdam, Deventer en op meerdere plaatsen stonden padvinders en padvindsters op de planken.

2013 72013 8

Pom van Voorthuizen was de hopman die het kampvuur in 1937 leidde, hierover kun je iets lezen, maar vele hoplieden en akela's zijn hem voorgegaan en na hem gekomen om de meisjes en jongens aan het kampvuur te vermaken en liedjes met hen te zingen.

2013 92013 102013 11

Iedere groep had in de beginjaren en hoornblazer of trompetter voor de reveille en een tamboer in de groep die het tempo aangaf bij het marcheren. Een zeer oude hoorn van de N.P.O. (1910-1915) is te zien, hij is een beetje gedeukt, maar dat vergeven we hem vanwege zijn ouderdom. In de Haagse groep, waar hij ooit vandaan is gekomen, heeft hij vast goede dienst gedaan. Ook een hoorn met het Waakt insigne en andere signaalhoorns zijn te zien. Een dieptrom en jachthoorn hangen boven uw hoofd.

2013 122013 132013 14

Van de scoutingbands zijn verder logo's, naambandjes, insignes en prijzen van bandconcoursen te zien. Een uniform van de Jeroen Bosch band uit Den Bosch geeft een leuke aankleding. In het klein zijn er meerdere bands aanwezig. We wensen u veel kijkplezier.