2019 - Speel je spel bij scouting, scouting is soms een puzzel.

Bij het scoutingspel denken we vaak het eerst aan sportieve en fysieke spellen zowel binnen als in de buitenlucht. Er zijn talloze boekwerkjes verschenen met daarin allerhande balspelen, kimspelen en nog veel meer, zowel met kleine als grote groepen scouts.
Dit jaar nemen we jullie mee in een wat meer besloten omgeving en doorgaans spelletjes die met kleine groepjes of zelfs alleen gespeeld worden. Ook wel gezelschapsspelen genoemd. We hebben het dan onder andere over bord- en kaartspelen en natuurlijk puzzels.
Met wat onderzoek en puzzelen vonden we in onze archief en bij diverse verzamelaars en de ScoutShop een leuke collectie met oude en nieuwe spelen die we bij jullie graag onder de aandacht brengen.

Het Padvindersspel
Het meest bekende spel dat we vonden is het “Padvindersspel”, een kaartspel dat in 1910 al uitgegeven werd in Engeland door de Parker Games uit London. In 1911 verscheen dit spel ook in een Nederlandse versie bij de “Nederlandsche Speelkaartenfabriek” uit Amsterdam. Vanaf 1912 werd dit spel ook in Amerika uitgegeven door “Parker Brothers” London/New York.

We vonden zelfs een oude advertentie uit die tijd (1911).

Populair!
Het spel is in Nederland in ruim 100 jaar door verschillende spelletjes producenten uitgegeven.
Tot halverwege de jaren ’40 door de Speelkaartenfabriek, daarna door PENCO (Perry & Co), in de jaren ’50 door SIO, en vanaf de jaren ’90 door spelletjes fabrikant Goliath.
In Nederland zijn zo’n 21 doosvarianten bekend en het spel is nog steeds in de winkel verkrijgbaar.

Nog meer “Padvindersspel”
In de beginjaren van vorige eeuw werd ook door de populaire speelgoedindustrie in Neurenberg (Duitsland) ingehaakt op de steeds populairder wordende padvinderij in Europa. Zo verscheen  in 1914 in Duitsland het bordspel “Pfadfinderspiel”. We hebben hiervan een originele Duitse uitgave van Spear Verlag (Neurenberg). Het spel is compleet met bord (50x70 cm), zes verschillende, zeer fraaie, tinnen padvinders, drie dobbelstenen, kartonnen muntjes, en opdrachtkaarten met spelregels zowel in het Nederlands als in het Duits.
Hetzelfde spel hebben we ook als “Het Padvinderspel” uit 1915. Hierbij is het spel in een doos met identieke afbeelding en in kleinere uitvoering, specifieke Nederlandse versie, uitgebracht. De uitgever van beide is  J.W.S. & S. Bavaria  No. 662 holl. “Verlag von J.W. Spear & Söhne, Nürnberg”.
Deze spelen zijn uiterst zeldzaam.

Speelkaarten
Ook als ‘gewoon” kaartspel zijn er een groot aantal bedrukt met padvinders/scouting afbeeldingen uitgegeven door allerlei met scouting verbonden organisaties. Er zijn spelen bekend van o.a. Jamborees, Nawaka, diverse gemeenten, groepen, districten en regio’s en uiteraard ook vele internationaal. We kunnen helaas slechts een klein gedeelte aan u laten zien. Voor deze gelegenheid lieten we ook een speciaal Museum exemplaar maken.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog andere soorten kaartspelen, zoals kwartetten, memory en dergelijke.

Puzzels
Een aparte tak van spelen zijn puzzels. Ook die bestaan in allerlei vormen, de bekendste zijn legpuzzels en ook die bestaan weer in allerlei vormen, kleuren en afmetingen. Variërend van een tiental tot duizenden stukjes. Door ruimte gebrek kunnen we helaas maar enkele compleet gelegde puzzels tonen, de rest ziet u de doos met afbeelding. De bekende striptekenaar Jan van Haasteren is de maker van talloze komische puzzels waar (enkele) scoutjes in voorkomen maar ook een groot aantal scoutingthema puzzels. Hiervan zijn er enkele nog in de ScoutShop te koop, zoals Jamboree en Waterpret.

Nog meer spelen
In de expositie hebben we verder nog een scala aan andere oude en nieuwe spelen in scouting uitvoering. We noemen monopoly, lotto, schuifspelletjes, domino, ganzenbord en varianten daarop. Maar ook moderne spelen zoals het Scouting Escape en dilemmaspel in het kader van de scouting toekomst in 2025 en het wereldreisspel van IScout dat inmiddels al voor het 10e jaar via internet gespeeld wordt.
En dan nog veel meer! Wil je alles zien, Kom naar Baarn!